Jdi na obsah Jdi na menu
Reklama
Založte webové stránky zdarma - eStránky.cz
 


Gramofon Tesla NC450

19. 10. 2010

Gramofon vyráběný litovelským závodem Tesla n.p. v letech 1984 - 1988 jako inovace gramofonu Tesla NC440.
Je vybaven stroboskopickou kontrolou otáček a možností jemného doladění otáček, fotoelektrickým koncovým vypínáním po dohrání desky, raménkem P1101 a přepínačem rychlostí 33 1/3 a 45.
Dodám jen, že bohužel přes špatné výrobní postupy při výrobě ložiska subtalíře, subtalíře a talíře, se tyto často deformují, což znamená vynaložení nemálých finančních nákladů při nákupu nových ložisek a sub -talířů.


Více informací citací z mé recenze pro server starestroje.blog.cz:
"Na obrázku vidíme gramofon tesla NC450. Stroj vyrábený v letech 1984-1988 všem jistě známou Teslou Litovel, pyšnící se označením Hi-Fi.
Gramo se svými rozměry hodí k zesilovači AZS217. Elektronické ovládání je řešeno přehledným panýlkem obsahujícím 3 tlačítka (otáčky 45 ; 33,3 ; stop) a potencimetr regulace otáček zapuštěné do dřevěného soklu. NC450 je vybaven, jako již na stránkách popisovaný gramofon NC440, špičkovým raménkem P1101, které je kopií firmy SME a na rozdíl od NC440 obsahuje jak manuální tak elektromagnetické ovládání zvedáčku raménka. Je vybaven fotoelektrickým vypínáním po dohrání LP či SP. Náhon je řešen řemínkem. Talíř vážící 2,5 kg je vyroben ze zinkalové slitiny, která se díky špatnému výrobnímu postupu a díky rozdílným teplotám při transportech deformuje (na obrázcích vidíme talíř původní, který ovšem "nehází").
Šasi není plovoucí, motor je uložen na tuhých závěsech a tak je gramofon náchylný na otřesy a ve výsledném zvuku se může objevit hluk. Barevná varianta je světlá nebo tmavá dýha. Výstup je řešen kabelem zakončeným pětikolíkem. Plexi je kouřové.
Narozdíl od NC440 je NC450ka vybavena tzv. pohotovostním režimem, kdy se po zapnutí vypínačem na levé straně šasi rozsvítí pouze doutnavka stroboskopu a následným zmačknutím příslušných otáček se motor začne točit. Lépe řešen je také odkládací stojánek, ze kterého raménko při transportu nevypadne."

Specifikace (citace ze servisního manuálu):
"Stereofonní šasi třídy Hi-Fi ve dřevěném soklu s odklopným plexisklovým víkem. Rychlost 33 a 1/3 a  45 otáček, řemínkový náhon talíře, koncové vypínání fotoelektrickým systémem, automatické zvednutí raménka na konci desky a po stisknutí tlačítka STOP. Regulace otáček pomocí stroboskopu, nastavení vyvážení ramínka, antiskating, ovládání pomocí nízkozdvižných tlačítek. Magnetodynamická vložka VM2102, výstup signálu zakončený pětikolíkem. Váha talíře/ celkově grama 2,5 / 10 kg.
Gramofonový přístroj NC450 je určen k přehrávání desek s úzkou drážkou a stereo. Je dvourychlostní, regulace otáček je elektroncká. Raménko typu P1101 je osazeno magnetodynamickou vložkou VM2101. Přenoska je spuštěna plynule zvedáčkem, který je ovládán elektromagneticky při zvolení žádaných otáček. Na konci přehrávání se přístroj vypne a přenoska se zvedne nad desku. Při vypnutí přístroje je výstup zkratován.

Pro zvětšení klikněte na fotky


Technická specifikace:
Napájecí napětí: 220V / 50 Hz
Příkon: 25VA
Jmenovité otáčky: 33 a 1/3, 45
Kolísání otáček: +- 0,15%
Odstup cizího signálu: min. -40dB
Průměr talíře a hmotnost: 300mm a 2,5kg
Rozměry: 462x 350x 150 mm
Snímací systém: magnetodynam. vložka VM2101 nebo 2102
Hmotnost: cca 11kg

 

Fotky upraveného NC450 najdete ZDE

 

Popis, foto Volta190

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Re: Re: Uložení subtalíře

(Martin, 1. 3. 2012 10:11)

Jo, díky. Ta kulička je zajištěná tím trnem v ose subtalíře, co se na něj nasazuje vrchní talíř. Ten trn byl uvolněný a kulička se posunula, už jsem to zajistil.

Re: Re: Re: Uložení subtalíře

(Ondra, 18. 4. 2012 12:58)

Ahoj,

mám stejný problém, tzn. na zajišťovací plechový jazyk dosedá horní hrana vysoustružené drážky... S tím trnem a subtalířem lze volně svisle pohybovat v rozmezí té drážky. Jak se prosím k té kuličce dostal a kam se posunula? Díky moc.

Sokl a čištění raménka

(Martin, 12. 4. 2012 20:53)

Ahoj, chystám se na renovaci své NC 450 a zajímalo by mě, jak šetrně dostat z dřevěného soklu před lakováním ty plastové díly (černý vypínač vlevo a černý kryt ovládacích prvků rychlostí vpravo)? Je to do toho soklu asi vlepené, že? A raménko a jeho uloužení jsi čistil/ošetřil něčím speciálním? Díky

Re: Sokl a čištění raménka

(Volta, 12. 4. 2012 21:56)

Ahoj,
vypínač lze pouze odmontováním kovového šasi- vypínač má 2 "kolíčky"m které se dají "povolit" jedině zpřístupněním zespodu.
Panýlek s tlačítky a potíkem je přilepený, ale zase- lepší je do něj ťuknout zespodu, než ho páčit zvrchu.

Raménko jsem neřešil, jenom sem doplnil vazelínu do zvedáčku

Re: Re: Sokl a čištění raménka

(Martin, 16. 4. 2012 21:55)

Díky, povedlo se úplně v pohodě. Ještě bych měl dotaz ohledně předrátování - jak vyřešit zem raménka a zem sloupku? Vyvést samostatně na zemnicí šroub a propojit s e zemí (před)zesilovače? Díky

Re: Re: Sokl a čištění raménka

(Volta, 16. 4. 2012 22:19)

nerozumím pojmu "zem sloupku" ...

Pokud ale mluvíme o zemi raménka a zemi soklu /ten plechový spodek/, tak bych to vyřešil naprosto jednoduše jako u NC500 / http://tinyurl.com/c9vknj8 /, kdy jsem vyvedl zem raménka na šroub pomocí faston vidličky. Ze šroubu je možnost udělat propoj do předzesilovače.
Mě nejak nebrumí apod. takže jej nemám zapojen.

Obě země - zem raménka a zem plechového soklu bych spojil do jednoho tak jak je to uděláno originálně popř. přes oddělovací fóliový kondík řekněmě 100n ( Tesla - TC20x ).

ramínko P1101

(Vítek, 22. 12. 2011 20:13)

Ahoj,
dávám do kupy jednu NC450m, zjistil jsem že mi na raménku chybí 2 závaží (dle manuálu závaží III - to na nastavení síly na hrot) a potom silon a závaží antiskatingu). Dají se někde zjistit rozměry a hlavně gramáž použitých závaží - mám známého s firmou na přesné obrábění, není problém si to nechat vytočit, ale nevim kolik by záváží měly vážit.

Dík moc za odpověď,
Vítek

Re: ramínko P1101

(Volta, 22. 12. 2011 20:26)

Ahoj, závaží antistatingu (to na vlasci) váží 3,8 gramů. Rozměry 8x8mm. Uvnitř dutina.
Délka vlasce je zhruba 90mm.
Dá se koupit na ame.cz

To druhé nevím. Zvážil bych ho, jen nemám tak přesnou váhu.
Rozměry 16x15mm. Uvnitř kulička zabraňující samovol.pohybu závažíčka

To milan:

(Volta, 11. 6. 2011 11:10)

A jak ho mám bez rozebírání seřídit ?

Konektory mají určitý odpor, který signálu o 1mV vadí.
Výhoda u cinch je, že se dají koupit kvalitní zlacené s minimálním přechodovým odporem, pětikolík nikoliv.
Tahle výměna cinch je dělaná pečlivě a ohleduplně. Prasárna to rozhodně NENI.

How

prasarna...

(milan, 11. 6. 2011 10:33)

zarizeni, ktere nikdo nerozebiral a maji plombu se v zasade nerozebiraji...
neni jednodusi si koupit samici na kabel od petikoliku a na to dat dva cinche?

to kovas

(Pavel, 5. 1. 2011 9:19)

Naprostý souhlas!! Od čeho dokážeme bastlit nebo koupit "převodky". originál bych nikdy nezčunil!!

To Koci

(Kovas, 31. 8. 2010 12:37)

A není lepší so prostě udělat kabel s pětikolíkem, než kurvit originální přístroj ?!?!?!

To Koci:

(Volta, 25. 8. 2010 15:39)

Čau!
Relativně jednoduchá úprava...
1) Vyšroubuješ 4 šrouby, které drží šasi s plechovým spodním krytem ( pozor na utržení vývodů, kabílky jsou krátký, takže si šasi musíš opřít )
2) Vypájíš kabel pětikolíku z DPS
3) Do spodního plech. krytu vyvrtáš 2 díry na cinch
4, Stíněnou dvojlinkou vedeš kabel z DPS na CINCH v na plexu
5) Spájíš, hotovo

6) Pokud si na to netroufneš, není problém to ke mě dovéds a já ti to udělám za rozumnou cenu ( záleží na použitých CINCH );)

Gramofon Tesla NC450

(Koci, 25. 8. 2010 14:26)

zdarec
potřeboval bych si na své 450ce taky vyměnit pětikolík za cinch nemohl bys mi prosím nastínit jak si to řešil nebo jak to máš provedeno??
kocian.t@seznam.cz