Jdi na obsah Jdi na menu
Reklama
Založte webové stránky zdarma - eStránky.cz
 


Gramofon Tesla NC450

19. 10. 2010

Gramofon vyráběný litovelským závodem Tesla n.p. v letech 1984 - 1988 jako inovace gramofonu Tesla NC440.
Je vybaven stroboskopickou kontrolou otáček a možností jemného doladění otáček, fotoelektrickým koncovým vypínáním po dohrání desky, raménkem P1101 a přepínačem rychlostí 33 1/3 a 45.
Dodám jen, že bohužel přes špatné výrobní postupy při výrobě ložiska subtalíře, subtalíře a talíře, se tyto často deformují, což znamená vynaložení nemálých finančních nákladů při nákupu nových ložisek a sub -talířů.


Více informací citací z mé recenze pro server starestroje.blog.cz:
"Na obrázku vidíme gramofon tesla NC450. Stroj vyrábený v letech 1984-1988 všem jistě známou Teslou Litovel, pyšnící se označením Hi-Fi.
Gramo se svými rozměry hodí k zesilovači AZS217. Elektronické ovládání je řešeno přehledným panýlkem obsahujícím 3 tlačítka (otáčky 45 ; 33,3 ; stop) a potencimetr regulace otáček zapuštěné do dřevěného soklu. NC450 je vybaven, jako již na stránkách popisovaný gramofon NC440, špičkovým raménkem P1101, které je kopií firmy SME a na rozdíl od NC440 obsahuje jak manuální tak elektromagnetické ovládání zvedáčku raménka. Je vybaven fotoelektrickým vypínáním po dohrání LP či SP. Náhon je řešen řemínkem. Talíř vážící 2,5 kg je vyroben ze zinkalové slitiny, která se díky špatnému výrobnímu postupu a díky rozdílným teplotám při transportech deformuje (na obrázcích vidíme talíř původní, který ovšem "nehází").
Šasi není plovoucí, motor je uložen na tuhých závěsech a tak je gramofon náchylný na otřesy a ve výsledném zvuku se může objevit hluk. Barevná varianta je světlá nebo tmavá dýha. Výstup je řešen kabelem zakončeným pětikolíkem. Plexi je kouřové.
Narozdíl od NC440 je NC450ka vybavena tzv. pohotovostním režimem, kdy se po zapnutí vypínačem na levé straně šasi rozsvítí pouze doutnavka stroboskopu a následným zmačknutím příslušných otáček se motor začne točit. Lépe řešen je také odkládací stojánek, ze kterého raménko při transportu nevypadne."

Specifikace (citace ze servisního manuálu):
"Stereofonní šasi třídy Hi-Fi ve dřevěném soklu s odklopným plexisklovým víkem. Rychlost 33 a 1/3 a  45 otáček, řemínkový náhon talíře, koncové vypínání fotoelektrickým systémem, automatické zvednutí raménka na konci desky a po stisknutí tlačítka STOP. Regulace otáček pomocí stroboskopu, nastavení vyvážení ramínka, antiskating, ovládání pomocí nízkozdvižných tlačítek. Magnetodynamická vložka VM2102, výstup signálu zakončený pětikolíkem. Váha talíře/ celkově grama 2,5 / 10 kg.
Gramofonový přístroj NC450 je určen k přehrávání desek s úzkou drážkou a stereo. Je dvourychlostní, regulace otáček je elektroncká. Raménko typu P1101 je osazeno magnetodynamickou vložkou VM2101. Přenoska je spuštěna plynule zvedáčkem, který je ovládán elektromagneticky při zvolení žádaných otáček. Na konci přehrávání se přístroj vypne a přenoska se zvedne nad desku. Při vypnutí přístroje je výstup zkratován.

Pro zvětšení klikněte na fotky


Technická specifikace:
Napájecí napětí: 220V / 50 Hz
Příkon: 25VA
Jmenovité otáčky: 33 a 1/3, 45
Kolísání otáček: +- 0,15%
Odstup cizího signálu: min. -40dB
Průměr talíře a hmotnost: 300mm a 2,5kg
Rozměry: 462x 350x 150 mm
Snímací systém: magnetodynam. vložka VM2101 nebo 2102
Hmotnost: cca 11kg

 

Fotky upraveného NC450 najdete ZDE

 

Popis, foto Volta190

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Tanier

(Igor, 8. 4. 2012 17:10)

Zdravím, v otcovej " TESLA Hi-Fi " sústave sa nechádza aj tento gramofón. Zosilovací stupeň je riešený formou rádia TESLA Hi-Fi 816 A ktorý som opravil a hrá dobre. Nakoľko otec vlastní aj veľké množstvo platní známych rockových skupín rozhodol som sa opraviť aj gramofón. Ten je už v poriadku, až na akýsi sivý tanier po česky nazývaný (asi) subtalíř ktorý je popraskaný a vykrivený. Ten sa nachádza hneď pod veľkým čiernym tanierom ktorý je na vrchu a dá sa dať ľahko dolu. No ten sivý subtalíř moc von nechce ísť. A teraz príde tá otázka. Keď ho chcem vymeniť, pod akým názvom alebo typom aby mi do tohto grama pasoval ho mám hľadať? A otázka no. 2: V starej škatuli od topánok som našiel väčšie množstvo hláv prenosiek VM 2102. Niekde len ten akoby kryt a niekde len ten špic s takou tyčkou ktorý z toho ide vytiahnuť. No tú hlavu prenosky, ktorú mám práve vloženú v ramene prenosky (neviem to inak nazvať) by som chcel vymeniť za inú, eboo tam nie je ten špis na ihle. Musím to vymeniť celé kompet, alebo stačí len ten vyťahovateľný špic? Vopred ďakujem za odpovede

Re: Tanier

(pavel, 25. 11. 2015 12:07)

Zdarec
Prosím o radu včera jsem se stal novým majitelem nc 450 hifi a jediné co mi nejde je to zvedani jehly pomocí páčky k tomu určené jde vidět ze se pístek hýbe ale ne tolik aby jehlu přizvedl nevíte co s řím může být nevidím ro jako zásadní problém ale.kdyby to fungovalo bylo by ro dobré

Re: Tanier

(pavel, 25. 11. 2015 12:09)

Zdarec
Prosím o radu včera jsem se stal novým majitelem nc 450 hifi a jediné co mi nejde je to zvedani jehly pomocí páčky k tomu určené jde vidět ze se pístek hýbe ale ne tolik aby jehlu přizvedl nevíte co s řím může být nevidím ro jako zásadní problém ale.kdyby to fungovalo bylo by ro dobré

Re: Re: Tanier

(Volta, 25. 11. 2015 12:33)

Ozvěte se mi na email volta190@seznam.cz

Re: Tanier

(Volta, 8. 4. 2012 17:36)

Ten subtalíř se dá koupit pod názvem "subtalíř pro gramofon NC450" u mě :-)
Ale pozor, často bývá vadný i vrchní - černý talíř, který je z nepovedené zinkalové slitiny díky které se talíř vlní - zkontrolovat.
Subtalíř se dá vymontovat povolením "pacičky", které jej drží - musí se odmontovat plechový dekl.

Radím koupit přenosku Orftofon OMB5E nebo Audiotechniku AT91.
VM2102 také vyhoví, pokud je jistota, žeje nová.

Re: Re: Tanier

(Igor, 9. 4. 2012 14:42)

No a potom teda koľko by to stálo? A ako by sa to dalo dostať na slovensko? A to " musí sa odmontovat plechový dekl " znamená že ten pekne čierny oceľový kus na spodku grama?

Re: Re: Re: Tanier

(Volta, 9. 4. 2012 16:39)

ano, cerny spodni dekl staci odmontovat, pak se dostanes k plisku co drzi subtalir...
Na slovensko to neni problem dostat, jen je potreba zaplatit predem /na dobirku na Slovensko opravdu nezasilam/. O cenu si napis do emailu...v

Doporučení mazání ložiska subtalíře

(Michal, 2. 9. 2014 11:51)

Dobrý den,

rád bych se informoval, čím je dobré namazat ložisko subtalíře u NC 440, 450 atd.?

Děkuji velice,
s pozdravem M

Subtalíř NC 450

(Mirek, 2. 8. 2014 9:14)

Zdravím, ještě je k mání subtalíř na NC450? Kdyžtak za kolik?
Díky za odpověď.

zborteni tanier hc450

(peter. schmidt@zaznam.sk, 26. 5. 2013 22:15)

Da sa este zohnat tanier na hc 450?Vdaka za odpoved.

Re: zborteni tanier hc450

(Volta, 8. 7. 2013 8:58)

Ano, dá se sehnat

nastavení

(jzednik, 6. 7. 2013 20:07)

Dobrý den, umite to nekdo nastavit? Antiskating, moc tp nechapu

Re: nastavení

(Volta, 8. 7. 2013 8:58)

ano, umíme

Talíř a subtalíř NC 450

(James, 5. 6. 2012 10:08)

Ahoj,
chtěl bych se zeptat, zda lze ještě sehnat talíř i subtalíř na NC 450. Budu rád za jakýkoliv zdroj, abych opět gramec zprovoznil, díky.

Re: Talíř a subtalíř NC 450

(Volta, 5. 6. 2012 17:42)

Ahoj,
oboje se dá koupit u mě.
Kontaktuj mě na email

Zvedáček NC 450

(Honza, 29. 4. 2012 17:31)

Ahoj, chtěl bych tě poprosit o radu. Zrovna jsem dokončil dá se říct generální opravu a taky tuning tohoto gramce, kdy jsem vyměnil oba talíře, vyměnil kondenzátory a potenciometr, opravil odpružení motoru, udělal externí napájení, předrátoval ramínko...udělal jsem na tom snad všechno co šlo, a nyní jsem se ho jal nastavit.
Nejsem schopnej správně seřídit zvedáček! Chápu jeho funkci, tedy že se pístek zvedáčku vlastě opírá o plíšek, který přitahuje elektromagnet. Jenže se mi zdá, že tento plíšek má mnohem menší chod, než je zdvih pístku. Když nastavím pístek tak, že se ve zvednuté poloze dotýká toho plíšku, tak při spuštěné poloze ramínko klesne tak málo, že se zdaleka nedotýká desky. Když tedy se pokusím vyštelovat pístek tak, aby chod ramínka byl co nejdelší, tak zase v podstatě nijak nezabere ten elektrický zvedáček, takže na konci neni schopen nadzdvihnout ramínko nad desku, protože jeho chod je na to příliž krátký. Doufám, že mi rozumíš a že sem to nepopsal jako tatar. Jak z toho ven?
Za radu budu moc vděčný.

Re: Zvedáček NC 450

(Volta, 30. 4. 2012 11:00)

Ahoj,
bohužel lze poradit pouze tak,
- že si nechat vyfotit od někoho vnitřek gramofonu - zejména počet závitů uchycení desky, závity na pružince elektromagnetu atd. a podle fotek to zkusit nastavit a pak jej individuálně doladit a nebo se s tím nastavováním patlat jako já - kdy sem jej seřizoval 8 hodin ! - skutečně sem měl tu trpělivost ... a nastavil !
Bonus:
Nepíšeš o držáčku raménka - to se dá také "štelovat" ;)




Re: Re: Zvedáček NC 450

(Honza, 30. 4. 2012 13:31)

Ahoj,
takže zdvih plíšku, co přitahuje elektromagnet, se dá také štelovat? Původně jsem si myslel, že dá, tím šroubkem na pružině, ale po rozebrání a detajlnějším prohlédnutí jsem od této teorie upustil, tak nevím. Na co tedy je vlastně u elektromagnetu ten šroub s pružinou?

Uložení subtalíře

(Martin, 21. 2. 2012 20:28)

Ahoj, stal jsem se šťastným majitelem NC 450 a mám dotaz k uložení subtalíře. V trnu toho subtalíře je vysoustružená taková široká drážka a do té zapadá takový jisticí plíšek, zajišťuje se šroubem a je uložen vodorovně na tom velkém základním plechu. V mém gramci na ten jazýček dosedá horní hrana té vysoustružené drážky, takže na něm vlastně spočívá celá tíha subtalíře, talíře atd. Je to tak v pořádku? Nějak se mi to nezdá. A Když ten jistcí plíšek vyndám, subtalíř je moc nízko a talíř drhne o stroboskop. Je s tím něco v nepořádku? Díky za případnou radu.

Re: Uložení subtalíře

(Volta, 22. 2. 2012 20:08)

Ahoj,
je to určitě špatně. Moje NC450ka na předýhování takže se můžu podívat detailně na "střeva".
Je to tak že plíšek jistí subtalíř proti vyndání z ložiska. NEMĚL resp. NESMÍ drhnout - napadá mě, že v tom ložisku chybí nějaká kulička. Já ro rozebírat nebudu, ale doporučím:
Rozebrat jakékoliv kuličkové ložisko (opatrně !) a vhodnou kuličkou zvýšit výšku (aby se plíšek nedotýkal).
Určitě to bude stačit.